Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

«Չի կարելի ոչ մեկից խլել ընտրության իր իրավունքը»

«Չի կարելի ոչ մեկից խլել ընտրության իր իրավունքը»
28.02.2014 | 11:40

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է դերասան, բեմադրիչ, ՀՀ արվեստի վաստակավոր գործիչ ԵՐՎԱՆԴ ՄԱՆԱՐՅԱՆԸ։ Այս տարի լրանում է նրա ծննդյան 90-ամյակը: Ջերմորեն շնորհավորում ենք Վարպետին, մաղթում արևշատություն և ակնկալում դեռ երկար վայելել իր ստեղծագործ, ակտիվ ներկայությունը մեր կողքին:

«ԷՍՔԱՆ ԱՅԼԱՆԴԱԿՈՒԹՅՈՒՆ ԿԱ ՄԵՐ ՀԱՍԱՐԱԿՈՒԹՅԱՆ ՄԵՋ, ՈՐԻ՞ ՄԱՍԻՆ Է ԽՈՍՎՈՒՄ ԲԵՄԻՑ»


-Պարոն Մանարյան, տասնամյակների բեղուն գեղարվեստական գործունեության, իննսունամյա կենսափորձի բարձրությունից հայացք նետելով ապրած կյանքին, ի՞նչն եք հատկապես կարևորում, ինչի՞ց եք առավել տպավորված:
-Այս հարցին պատասխանելով` ակամա պիտի լավ խոսքեր ասես: Պատանեկան տարիների իմ ցանկությունն էր երկիր ունենալ, ի՛մ երկիրը: Թեև, ապրելով Պարսկաստանում, մենք խնդիրներ չենք ունեցել: Պարսիկները մեզ շատ լավ էին վերաբերվում և շատ էին ափսոսում, որ հեռանում էինք իրենց երկրից: Բայց բոլոր դեպքերում այն երկիրն իրենցն էր: Եվ իմ ընկերները, ովքեր ինձ հետ եկան Հայաստան, նույն բանն էին մտածում` ունենալ երկիր, ապրել իրենց երկրում: Մենք ցանկանում էինք մեր տանը լինել: Դա հոգեբանական կարևոր գործոն էր: Եվ ես եկա Հայաստան ու մնացի: Ես իմ երկրի տերն եմ:
-Այն ժամանակվա Հայաստանը շա՞տ էր տարբերվում Ձեր երազած, Ձեր պատկերացրած երկրից:
-Սոսկալի շատ: Այնքանով էր միայն գրավիչ ¥և սա զարմացնում, հուզում էր բոլոր սփյուռքահայերին¤, որ նույնիսկ ոստիկանը հայերեն էր խոսում: Այդքանը: ՈՒրիշ ոչինչ չէր գրավում: Մի բան շատ որոշակի էր` էդ ոստիկանները հայեր էին: Բայց զարմանում էիր, թե ինչու է հայ մարդն այդ վիճակի մեջ: Մի տեսակ անօգնական էին, թե անհամարձակ: Ինչ-որ վիճակ էր, որը մեզ ծանոթ չէր: Հետո հասկացա, որ դա, ի վերջո, մեծ գերտերության մի մասը լինելու հանգամանքն էր: Ամեն դեպքում մենք դարձանք քաղաքացի և աշխատեցինք կատարել այն բոլոր պահանջները, որ երկիրը դնում էր մեր առաջ: Իսկ էս հոբելյանը մի քիչ տարօրինակ երանգներ է բերել իմ կյանք: Ընկերներս գիտեն, որ միշտ ակտիվ եմ եղել հասարակական կյանքում: Բայց հիմա, երբ ինձ հիշեցնում են, որ իննսունամյակս է, որ այն ինչ-որ կերպ պիտի նշվի, սկսում եմ մտածել, որ էդ հասարակական գործուն, ակտիվ վիճակը սազական չէ իմ այս տարիքին:
-Մի՞թե այդպես եք կարծում: Տարիքը կարո՞ղ է փոխել մարդուն:
-Ճիշտ չէ տարիքի հետ հաշվի չնստելը: Ամեն տարիք իր պահանջներն ունի: Գուցե թե դժվարանամ հրաժարվել իմ ակտիվությունից, բայց այս տարիքում գնալ հանրահավաքի, ինչ-որ կոչեր անել` սազական չէ, ճիշտ չէ: Եթե ես այսօր տնից դուրս եմ գալիս և նախկինում հինգ րոպեում անցածս ճանապարհն անցնում եմ տասնհինգ րոպեում, ուրեմն իսկապես ինչ-որ բան փոխվել է, և էդ փոփոխությունն ամեն ինչում էլ պիտի երևա: Դա պարտադրում է, որ զգուշավոր լինես. ամենածանր բանը, որին ես բախվեցի: Երբեք զգուշավոր չեմ եղել:
-Իսկ ի՞նչ կարող է անել 90-ամյա արվեստագետը, քաղաքացին: Հանրահավաքի գնալը, կոչեր հնչեցնելը, ըստ Ձեզ, պատշաճ չեն: Ի՞նչն է, ուրեմն, պատշաճ:
-Հանրահավաքի, իհարկե, գնում եմ: Բայց ելույթներ ունենալու, կոչեր հնչեցնելու ժամանակն արդեն անցել է: Մանավանդ որ իրականության զգացողությունը մարդկանց մեջ տարբեր է: Դու քո պատկերացումներն ու պահանջմունքներն ունես, դրանք տարիների հետ չեն փոխվում: ՈՒ մի ժամանակ է գալիս, երբ քո և հանրության պատկերացումների միջև անհամապատասխանություն է առաջանում, մի տեսակ անաքրոնիզմ է ստացվում: Այդպիսի դեպքերում պիտի զգույշ լինես, որ հանկարծ «հիմարություն» դուրս չտաս:
-Դե՜, Ձեր կոմիզմով միայն դերերում չեք փայլում, փաստորեն: Բայց, ի տարբերություն դերերում մարմնավորած թեթև, աշխարհիկ կերպարների, կյանքում շատ դրամատիկ իրավիճակների, պատասխանատու քայլերի դաշտում եք հայտնվում հիմնականում: Այս հատկանիշները Ձեր ապրած ժամանակի, հասարակական-քաղաքական անցուդարձերի պարտադրա՞նքն են, թե՞ Ձեր էությամբ են պայմանավորված, Ձեր անձով, Ձեր տեսակով:
-Շատ հետաքրքիր պատասխան ենթադրող հարց տվեցիր: Ես չէի անդրադարձել այն հանգամանքին, որ «Հարսնացու հյուսիսից» ֆիլմում մի ռեպլիկ է եղել, որը իմն է, հեղինակի մտահղացումը չէ, ըստ սցենարի չէ: Հետո ուրիշներն իմ ուշադրությունը դրա վրա հրավիրեցին: Մի տեսարանում ես ասում եմ. «Քիչ մը ըմբոստանանք, այս ի՞նչ վիճակ է»: Դա իմ ներսից եկող բողոք էր: Կողքներիս Մուրադը կար, որ մեզ զսպողն էր, մեծ մարդ էր, պիտի բոլորս ենթարկվեինք նրան: Մենք ընդամենը նրա կամակատարներն էինք ֆիլմում: Բայց ես, փաստորեն, ըմբոստացա, չկարողացա մինչև վերջ զուսպ մնալ: Դա իմ իմպրովիզն էր, բայց ես չէի զգացել, թե ինչպես եմ արել: Հետո անդրադարձա, որ այդպիսի բան եմ ասել: ՈՒրեմն դա իմ տեսակից եկող բան էր: Ես այդպես եմ մտածում: Եթե ինչ-որ բան այնպես չէ, պետք է ըմբոստանաս. ինչքա՞ն կարելի է համբերել: Աստված մեզ համբերելու հնարավորություն է տվել: Բայց դա անսահման հո չէ՞: Ինչ-որ մի սահման, իհարկե կա, որից հետո էլ չես դիմանում: Բայց դրան էլ հաջորդում է մեկ այլ սահման, որից հետո պիտի կանգ առնես:
-Այսինքն` դա այն սահմանն է, որին Դուք հիմա հասե՞լ եք:
-Այո՛: Ես որոշակի սահման անցել եմ, հիմա էլ հասել եմ մի սահմանի, որից հետո պետք է մի փոքր կանգ առնել: Մանավանդ որ տեսնում եմ երիտասարդների այն խավը, որը կուզեի տեսնել: Հիմա ես չեմ կարող նրանց հետ ոտք մեկնել:
-Այսինքն` Դուք տեսնում եք Ձեզ արժանի հերթափո՞խ երիտասարդության շրջանում:
-Կարծում եմ` այո: Մարդուն չի կարելի պարտադրել ինչ-որ բան: Յուրաքանչյուրն իր հասկացողությունն ու ընկալումն ունի այս կամ այն հարցի վերաբերյալ: Կարելի է որևէ կերպ փոխհամաձայնության գալ, բայց ինչ-ինչ դիրքերից ելնելով` պարտադրել ուրիշին քո տեսակետները, քո մոտեցումները, անթույլատրելի է: Այդպես հասարակությունը կորուստ է ունենում: Պարտադրանքի ենթարկված մարդը դուրս է գալիս շարքից, մնում է պարտադրողը միայն: Դա եղավ հասարակությո՞ւն: Եթե հասարակությունն ինքն է մենակ, բա մե՞նք ով ենք: Սա մտածելու բան է: Մենք հաճախ ենք չմտածված բաներ անում: Էնպե՜ս, տրամադրության թելադրանքով: Չի կարելի: Պետք է մտածել, խորհել մի բան անելուց առաջ: Պետք է զգուշավոր լինել, այսինքն` մտահոգ լինել, այնպես գործել, որ քո կեցվածքի պատճառով մեկ ուրիշը չտուժի։ Երբ ինչ-որ բան ես անում, պետք է մնաս քո պատասխանատվության սահմաններում: Թող կողքից նայողը որոշի` հետաքրքի՞ր է իր համար քո արածը, թե՞ ոչ, ինքը կցանկանա՞ քո կողքին կանգնել, թե՞ ոչ: Մարդուն պետք է ընտրության հնարավորություն տալ: Դա պարտադիր է: Չի կարելի ոչ մեկից խլել ընտրության իր իրավունքը:
-Դուք «Ագուլիս» տիկնիկային թատրոնի գեղարվեստական ղեկավարն եք, փաստորեն, Ձեր մասնագիտական գործունեությունը ծառայեցնում եք մանուկ սերնդի դաստիարակությանը:
-Այդ թատրոնում տարրական բաներ ենք սովորեցնում երեխաներին: Իզուր չէ, որ թատրոնը մի քանի հազար տարի մեր կողքին, մեզ հետ հավասար քայլում է: Բեմից տեսածը ուրիշ բան է: Երբ մի քանի հոգի այդ տեսածին հավանություն են տալիս, ուրեմն արդեն իրենցն են դարձնում դա: Երեխաները «Ագուլիս» թատրոնի փոքր դահլիճում ազատորեն շփվում են տիկնիկների հետ, զգում, որ իրենք հասարակության անդամ են, ոչ թե միայնակ են: Կարծում եմ, որ այս հոբելյանական տարիքին հասնելուս համար շատ բանով եմ պարտական էդ երեխաներին: Նրանց խոսք հասկացնել հնարավոր չէ, չի կարելի պատճառաբանել, թե հիվանդ ես ու չես կարող ներկայացում խաղալ: Հայտարարել ես, որ ներկայացում պիտի լինի, ուրեմն պիտի լինի: Եվ դու ուզած-չուզած աշխատում ես, այլ ելք չունես:
-Ձեր թատրոնի օրինակով կարելի է ժխտե՞լ արվեստի հետ կենդանի շփման ժամանակավրեպությունը, դրա ստորադասումը ժամանակակից տեխնոլոգիաների հաղթարշավին:
-Այո՛: Համարձակորեն եմ ասում` այո: Այս թատրոնն իր կեցվածքով, իր բռնած ճանապարհով տարբերվում է մյուսներից: Եվ երեխաների ակտիվ մասնակցությունը ներկայացման պրոցեսին ենթադրում է, որ հենց փոքր դահլիճում պիտի լինեն ներկայացումները: Եթե Թումանյանի անվան տիկնիկային թատրոնում միաժամանակ աղմկեն մի քանի հարյուր երեխա, դա կվերածվի անկարգության: Իսկ «Ագուլիս» թատրոնում դա չի դառնում անկառավարելի բան, երեխաներն ակտիվ են, բայց ոչ` անկարգ: Մեր դահլիճում առավելագույնը յոթանասուն երեխա է տեղավորվում, և նրանց դժվար չէ կառավարելը, վերահսկելը: ՈՒ այս մոտեցումը մեզ տանում է դեպի թատրոնի ակունքները: Այն առաքելությունը, որ թատրոնն ունեցել է իր ծննդյան օրից սկսած, մոռացվել է: Խորենացին մեզ պատմում է թատերական առաջին գործիչների մասին, որոնք, բամբիռներն ուսերին գցած, գնում էին քաղաքից քաղաք, գյուղից գյուղ, շենից շեն ու ինչ-որ բաներ էին պատմում: Հոգևորականները նրանց հալածում էին: Ինչո՞ւ: ՈՒրեմն ինչ-որ մեկի ոտքը տրորել են: Այն ժամանակներից դեռ այդ հարաբերությունները կային հասարակության բարձր խավերի և ամենաստորին խավի միջև, ինչպիսին համարվում էին այն ժամանակվա թափառական այդ դերասանները: Այսօր մեր ո՞ր թատրոնն է վերին խավի ոտքը տրորում: Ո՛չ մեկը: Էսքան այլանդակություն կա մեր հասարակության մեջ, որի՞ մասին է խոսվում բեմից: Որտե՞ղ են ասում, որ հասարակությունը գող նախարարի ձեռքին գերի է: Չկա նման բան: Թատրոնն իրավունք չունի երեսպաշտություն անելու: Առաջներում անվանապես են մատնացույց արել, ծաղրել վերնախավի ներկայացուցիչներին: Այսօր շատ դժվար է այդ ավանդույթը վերականգնել: Ես հիմա մտածում եմ, որ «Ագուլիս» թատրոն եկող երեխաներից մեկ-երկուսը վաղը կարող են մտնել թատերական ասպարեզ ու, անցյալի ավանդույթներին հավատարիմ, ներկայացումներ անել: Ի՞նչ իմանաս, գուցե թե ստացվի: Ես իմ հանդիսատեսին վերաբերվում եմ որպես քաղաքացիների:

«ՄԵՆՔ ՀԱՂԹԱԾ ԺՈՂՈՎՈՒՐԴ ԵՆՔ, ՎԵՐՋԱՑԱ՛Վ»


-Մինչև Ձեր փոքրիկ հանդիսատեսների լիիրավ քաղաքացի դառնալը, այսօրվա չափահաս քաղաքացիների խնդիրներին անդրադառնանք: Ո՞րն է, ըստ Ձեզ, նրանց ամենաշատ հուզող խնդիրն այսօր:
-Այսօր ամենակարևորը Մաքսային միությանն անդամակցելու հարցն է: Կարծում եմ, որ մենք սխալ ենք թույլ տալիս` ընդդիմանալով դրան ու նախապատվություն տալով Եվրոպային: Մեր հասարակության մեջ շատ են շնորհալի մարդիկ: Իսկ շնորհալի մարդը անհատականություն է, որը շատ շուտ կարող է ձուլվել, կորչել: Այդ վտանգը ես տեսնում եմ Եվրոպային միանալու պարագայում: Մարդիկ կգնան ու կգնան: Կհիշվեն միայն անունները, ինչպես այսօր են հիշվում: Այդ մարդիկ ընդամենը հետագայում կարող են գալ Հայաստան, Էջմիածնում կաթողիկոսի աջը համբուրել և երջանիկ զգալ, թե իրենց ազգային պարտքը կատարեցին: Այսօր այդպիսի օրինակները բազմաթիվ են: Ակամա մտածում ես, թե ինչպես ստեղծվեց այս երկիրը: Խորհրդային Հայաստանը ոչ մի բան էլ չէր, բանի տեղ էլ չէին ուզում դնել: Պարզապես կարմիր բանակն այս կողմերով անցնելիս մի հատ էլ մեր տարածքի վրայով անցավ: Պարզապես մենք մեկ-երկու կամային անհատներ ունեինք, որ այս երկիրը պահեցին: Առաջինը պետք է նշեմ Ալեքսանդր Մյասնիկյանի անունը: Նա գիտեր` ինչ էր անում: Եվ նրա օդանավը կործանողներն էլ գիտեին` ինչ են անում: Բայց, այդուհանդերձ, նրա արածը մնաց: Կարճ ժամանակ անց այլևս հնարավոր չէր պատկերացնել Սովետական Միությունը առանց Սովետական Հայաստանի: Առանց Բյուրականի, առանց կաուչուկի գործարանի չի կարելի պատկերացնել Սովետական Միությունը: Էս ժողովուրդը իսկապես կարողացավ մոխիրներից հառնել: Սա պետք է հիշել և օգտագործել: Խորհրդային իշխանությունը հաստատվելու սկզբնական շրջանում հո չէի՞ն մտածում, թե Հայաստանը կարող է դիտվել որպես առանձին միավոր, բայց, փաստորեն, դիտվեց ու հզորացավ: Տարածված մի թևավոր խոսք կար. «Широко шагает Азербайджан по магазинам Армении»: Դա հնարավոր էր դարձել մեկ հոգու` Կարեն Դեմիրճյանի շնորհիվ: Մենք կամային անհատների շնորհիվ ենք միշտ էլ կարողացել հասնել մեր հաղթանակներին: Չի կարելի սա մոռանալ: Պարծենալու բան չէ, բայց մենք էն ժողովուրդն ենք, որ չենք կարողանում մյուսների նման հանգիստ ապրել: Արդեն քանի տարի է` Խորհրդային Միությունը փլուզվել է: Բոլորն ինչ-որ ձև ունեն, ինչ-որ կերպ ապրում են: Նույնիսկ ուկրաինացիները, որ դուրս են եկել Մայդան, աղմկում են, մինչ այդ իրենց ձևով ապրում էին: Հիմա էլ Մայդանը կվերջանա, ու էլի նրանք իրենց ձևով կապրեն: Մենք չենք կարողանում էսքան ժամանակ մարդավարի ապրել: Միշտ ծանրության տակ ենք: Բա մեր երկի՞րը, բա մեր տո՞ւնը, բա մեր սահմա՞նը, բա մեր արա՞ծը, բա մեր գյուղացի՞ն… էս հարցերը վերջ չունեն մեզ համար: Անընդհատ էս բարդույթները տանում ենք մեզ հետ: Մենք մեզ կշտամբում ենք, թե ինչու ենք էսպիսին: Մենք հաղթած ժողովուրդ ենք: Բայց որովհետև պատմության ընթացքում համարյա թե երբեք այդպիսի հաղթանակ չենք ունեցել, չենք կարողանում դա գնահատել, արժևորել: Մենք հաղթած ժողովուրդ ենք, վերջացա՛վ: Մենք պարտվածի նկատմամբ մեծահոգությունն էլ ենք դժվարությամբ որդեգրում: Եթե ադրբեջանցիները մի հիմար բան են ասում, մենք անպայման ուզում ենք պատասխանել: Ի՞նչ պատասխանենք: Պարտված ժողովուրդ է, մի բան պիտի ասի, էլի՜: Նրանց էլ կարելի է հասկանալ. մարդկանց տասնամյակներ շարունակ սովորեցրել են, թե դա իրենց հողն է: Հիմա էդ հողը ձեռքներից վերցրել են: Մարդիկ դժվար են հասկանում, որ դա իրենցը չէր: Փա՛ռք Աստծո, ղարաբաղցիները` էդ կողավոր մարդիկ, կարողացան իրենց հողին տեր կանգնել: Օրինակ` իմ երկիրը` Ագուլիսը, հեշտությամբ տվեցինք-գնաց: Միայն երազանքն է մնացել, թե մի օր հետ ենք վերցնելու: Ի՞նչ հետ վերցնել: Ո՞վ կտա: Արդեն ամեն ինչ իրենցով են արել, գերեզմաններն էլ ավերեցին, ոչնչացրին: Հետք էլ չի մնացել: Այդպես եղավ, որովհետև իմ երկրացիները չունեին ղարաբաղցու կողը: Հիմա սա է: Պետք է կարողանաս հաշտվել իրականության հետ և կողքինիդ էլ հասկացնես, որ պետք է հաշտ լինի իրականության հետ: Մենք հաղթող ժողովուրդ ենք: Դա շատ ծանր պարտականություն է, պիտի կարողանալ դա կրել, պատվով կրել:
-Հանդուրժելու, մեծահոգի լինելու, ագրեսիային չպատասխանելու դեպքում մեր հաղթանակի արդյունքը կորցնելու վտանգ չե՞ք տեսնում:
-Չեմ ասում, թե առհասարակ չպատասխանենք: Բայց պատասխանելիս մենք երբեմն հավասարվում ենք նրանց: Ղարաբաղցիներն իրենց շատ ավելի զուսպ են պահում այդ դեպքերում: Որովհետև նրանք կողավոր ժողովուրդ են, շա՛տ կողավոր, և վստահ են իրենց ուժերին: Համեմատեք ղարաբաղցուն լոռեցու հետ: Ո՛չ մի համեմատություն, կարծես տարբեր ժողովուրդներ լինեն: Ղարաբաղցուն բան հասկացնել հնարավոր չէ: Նա իր ունեցածը վերցրել է, նրա ձեռքից ոչինչ չեն կարող հետ ստանալ: Վերջացած խնդիր է դա: Եվ իրենք դա գիտեն ու զուսպ են, հավասարակշռված: Պատմությունը նրանց բերել-կանգնեցրել է էդ հարթակի վրա: Եվ եթե ամեն ինչ այս հունով ընթանա, Ղարաբաղը նույնպիսի անհերքելի պետական միավոր կդառնա, ինչպիսին դարձավ Հայաստանը խորհրդային իշխանություն հաստատվելուց հետո:


Զրույցը`
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 2413

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ